Aleksandar Bijelić je vodja digitala pri MK Group, kjer skrbi za digitalno transformacijo, naprej z opredelitvijo strategije in nato še s podporo izvajanju strateških projektov. Na Slovenski marketinški konferenci bo predstavil praktične primere in načela, kako lahko podjetja in marketing uporabljajo digitalno preoblikovanje za pospešitev rasti.
So podjetja učinkovita pri rabi digitalne transformacije za doseganje rasti?
Čeprav se morda zdi drugače, smo še vedno v zgodnji fazi četrte industrijske revolucije, ki izdelke (stroje, vozila …) povezuje z digitalnimi tehnologijami (analitika, internet stvari, umetna inteligenca …). In kot se dogaja v vseh zgodnjih fazah, se je v nejasnosti in negotovosti težko znajti. Zavedati se moramo, da je treba na digitalno preobrazbo gledati ne kot na revolucijo, temveč kot na evolucijo. Resnična preobrazba se namreč doseže z majhnimi koraki, z močno vizijo in ne z enim samim »velikim pokom«.
Pot do preobrazbe je hkrati preprosta in zapletena, a nikakor enostavna. Gartnerjeva raziskava kaže, da 75 odstotkov podjetij ne bo doseglo zastavljenih poslovnih ciljev, ker so jim ponudniki tehnologij za digitalno transformacijo obljubljali preveč in napihovali pričakovanja. Nenehne spremembe so nova realnost, in če se podjetja ne premikajo naprej, jih trenutna in nova konkurenca potisne na stran.
Kateri so temeljni koraki, ki naj jim podjetje sledi za uspešno digitalno transformacijo?
Obstajajo okviri, ki pomagajo podjetju na poti k dobri digitalni transformaciji, a vsaka pot je drugačna, osebna, skoraj edinstvena. Ena stvar pa je skupna in obvezna za vse, to je, da digitalno transformacijo premaknejo iz »dobro bi bilo o njej razmisliti« v »poslovno nujo«.
Temeljna skrivnost za uspeh digitalne transformacije je, da se moramo najprej osredotočiti na ljudi, nato sledijo procesi in šele na koncu tehnološki vidik.
Osebno sicer verjamem v šest vodil za digitalno transformacijo:
- Osredotočite se na ljudi in procese, ne na tehnološke rešitve: Ljudje so v središču sprememb, ni dovolj, da digitalizirate trenutne procese, včasih morate iti nazaj na začetek in vnovič definirati procese, da dosežete njihov polni potencial. Ko je AIK banka razvijala AIKeWallet, je bil glavni cilj ljudem omogočiti, da mobilni telefon uporabljajo kot plačilno napravo in ne potrebujejo denarnice. Tehnološka rešitev je bila rezultat, ne glavni cilj.
- Uporabite tehnologijo, ki jo že imate: Opolnomočite in izobrazite ljudi, da lahko povsem izkoristijo obstoječo tehnologijo, preden se odločite, da naredite korak naprej, saj tako maksimirate učinkovitost podjetja. Hkrati morate poskrbeti, da so si zaposleni na ti s tehnologijo, da se je ne bojijo. Gorenjska banka in AIK banka imata denimo čezmejno sodelovanje, komitenti Gorenjske banke imajo s kartico maestro brezplačne dvige gotovine na bankomatih AIK banke.
- Podatki so zlato, dobro jih uporabite: Preverite, kje so podatki, kako jih pridobiti, shraniti in obdelati, da postanejo za vas uporabni. Nikoli ne bi dovolili, da denar frči po podjetju, zakaj to delate s podatki? Da lahko razvijete umetno inteligenco in strojno učenje, se morate v podjetju naučiti, kako upravljati podatke. Logistična podjetja podatke uporabijo za optimizacijo poti, tudi hoteli so vodilni pri razvoju rešitev CRM, ki preoblikujejo načine, kako ponujajo storitve gostom.
- Razvijte kulturo inoviranja: Pustite vsakemu zaposlenemu, da vsak dan sanja o ustvarjanju novih inovativnih rešitev, ki bodo podjetje izboljšala. Potem lahko začnejo razmišljati o digitalizaciji in transformaciji.
- Razvijte strateška partnerstva s hitrorastočimi inovativnimi podjetji: Učite se od hitrorastočih podjetij, pametnih organizacij, sklenite z njimi strateška partnerstva in bolje izrabite obstoječe tehnološke rešitve.
- Bodite pogumni in dovolj modri, da razumete, kdaj morate spremeniti pristop: Imejte dolgoročno strateško vizijo, a hkrati vmes spodbujajte podjetje, da občasno preizkusi tudi nepreizkušene rešitve, tudi zato, da odkrijete nove načine dela. Med tem eksperimentiranjem pa ne izgubite vizije in bodite dovolj pametni, da razumete, kdaj je treba eksperimentiranje končati.
Katere so najpogostejše napake, ki jih podjetja delajo ob digitalni transformaciji?
Kot rečeno, preden se spravite preizkušati novo tehnologijo, najprej povsem izrabite trenutno. V 85 odstotkih podjetij imamo strojno ali programsko opremo, ki je ne izrabimo dovolj. In dostikrat, ko vpeljujemo novo tehnologijo, naredimo napako, saj ne upoštevamo tiste, ki jo že imamo. Po drugi strani pa smo preveč zaščitniški do tehnoloških rešitev, ki jih že uporabljamo, da zamudimo trenutek, ko je treba preizkusiti nove stvari.
In kot rečeno bodite pogumni, preizkusite nove in stare rešitve ter ne spreglejte trenutka, ko je treba preizkusiti kaj novega.
Na Slovenski marketinški konferenci boste govorili tudi o pomenu komunikacije. Kako pomembna je komunikacija z zaposlenimi in občinstvom, ko se odločimo za digitalno transformacijo?
Če bi moral izbrati le eno ključno stvar pri digitalni transformaciji, bi bila to komunikacija z zaposlenimi in deležniki. Ozaveščanje, izobraževanje in prava predstava o tem, kam gremo z digitalno transformacijo, so najpomembnejši del. V svojem bistvu je digitalna transformacija spreminjanje tega, kako naši zaposleni in deležniki doživljajo naš trud za ustvarjanje boljšega delovnega in življenjskega okolja, hkrati ko povečujemo učinkovitost in ustvarjamo dodano vrednost za vse.
Kakšne informacije naj podjetje prenaša svojim zaposlenim?
Za največjo učinkovitost in najmanj izzivov bi moralo podjetje komunicirati jasno vizijo, zakaj smo na poti transformacije, kako jo bomo izpeljali in kakšna je vloga zaposlenih v tem procesu. Zaposleni in deležniki bi morali biti ključni steber, ki vodi digitalno transformacijo, zato morajo razumeti, kako se bodo spremenila njihova delovna mesta ter kako lahko pripomorejo k transformaciji in hkrati sami izkoriščajo njene prednosti.